يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک داری پلتفرمی بانک سینا با تغییرات دیجیتال و عصر تازه فناوری‌های مبتنی بر کسب و کار بانک داری گره خورده است. در این عصر، سرمایه گذاری بر روی اقتصاد دیجیتال اولویت دارد.  
کد خبر: ۷۰۳۵۵

تیتر20 - تغییر الگوهای کسب و کار به بانک ها رسیده است. در گذشته بانک ها نیاز به تغییر فناوری های مبتنی بر کسب و کار را تا این اندازه جدی نمی گرفتند اما امروز به شدت در معرض این تغییرات هستند.


سهم از بازار بانک ها در شرایطی رقابتی، بدون فناوری های جدید که کسب و کارهای آنها را در ارتباط با اقتصاد شبکه ای بازتعریف کند، کاهش می یابد. 


بانک سینا با درک اهمیت این تغییرات، برای راه اندازی کسب و کار دیجیتال خود برنامه ریزی کرده است. این بانک از دهه 1400 به دیجیتالیزه شدن کسب و کار خود شتاب داد و سرزمین هوشمند سینا را پی گذاشت تا به اولین پلتفرم تمام دیجیتال بانک داری تبدیل شود. 


فین تک ها و سیبانک 
دیجیتالی شدن بانک ها برای همه آنها چالش بزرگی محسوب می شود؛ چرا که فین تک ها باید با بانک ها و خدمات آنها وارد تعامل شوند؛ کاری که از طریق بانک داری پلتفرمی به اجرا گذاشته می شود. بانک ها باید برای این تغییر آماده شوند و نرم افزارهای بانک داری پلتفرمی خود را سر و سامان دهند. 


بانک سینا هم سیبانک را راه اندازی کرده است تا بتواند بانک داری پلتفرمی خود را به آن توسعه دهد و جای گذاری کند اما اقتصاد دیجیتال نیازمند فراتر از گردآوری کسب و کارها حول یک پلتفرم است. در اینجا پای بازارگاه های تحت وب (مارکت پلیس) به میان می آید. این مارکت پلیس یک بازار بزرگ را به بانک متصل می کند. بانک هم این کسب و کارها را به مشتریان خود وصل می کند تا اقتصاد شبکه ای حول پلتفرم دیجیتالی بانک شکل گیرد. 


مزیت پلتفرم سیمارت 
بانک سینا، سیم آرت را به همین منظور توسعه داد تا سیبانک را به آن متصل کند. اتصال این دو از طریق کیف پول سیبانک انجام می شود؛ به این شکل که کیف پول سیبانک با تسهیلات سازمانی که بانک سینا به شرکت ها تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت می کند، شارژ می شود. طرح تسهیلاتی رز با همین هدف ارائه شده است.

 
بانک سینا به راحتی تامین کنندگان را به واسطه خود به شرکت ها متصل می کند. این سیاست اجزای بانک داری پلتفرمی را متناظر می سازد و از تشتت پلتفرمی جلوگیری می کند. تاکنون، بانک ها پلتفرمی های متعددی را طراحی کرده اند که متناظر با یکدیگر نیستند و گرچه در یک راستا توسعه داده شده اند اما در اجرا ارتباطی با یکدیگر پیدا نمی کنند. این وضعیت موجب می شود که بانک داری پلتفرمی شکل نگیرد. 


یک بانک دارای هسته پلتفرمی، باید ارتباط بین زنجیره های خود را بر اساس نیازهای اقتصاد دیجیتال و اهداف خود شکل دهد. بانک سینا که در زمینه بانک داری اجتماعی دست دارد. بر این اساس باید با جامعه مخاطبانش در بانک داری اجتماعی که افراد تحت پوشش بنیاد علوی هستند، وارد تعامل شود.


هسته سرزمین هوشمند سینا 
به همین منظور سامانه سیپات را راه اندازی کرده است تا متناظر سیمارت و سبیانک شود. داده های مربوط به افرادی که مشمول حمایت های بنیاد علوی شناخته شده اند، وارد سیپات می شود تا برای دریافت تسهیلات غیرحضوری و حضوری هدایت شوند. اما در دل بانک داری پلتفرمی سینا، سیبانک به نوعی مرکزیت دارد چرا که به عنوان هسته ای برای قرار گرفتن بین فین تک ها برنامه ریزی شده است. 


در واقع سیبانک سوپراپلیکیشنی است که بانک دارای پلتفرمی را معنا می بخشد تا بانک سینا بتواند خدمات کیف پول آن را به کسب و کارها و مشتریان حقیقی متصل کند. بخشی دیگر از فعالیت های سینا پیرامون کسب و کارهای دیجیتال به اولویت های پژوهشی این بانک برمی گردد. در این راستا، فراخوانی برای همکاری با دانشجویانی که پایان نامه های آنها با اولویت های پژوهشی بانک هماهنگی دارد، صادر شده است. 


آینده پژوهشی پیرامون ارائه خدمات بانکی و مالی از طریق فین تک ها یکی از همین اولویت ها است. این اولویت، بانک سینا را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند تعامل بهتری با فین تک ها برقرار کند.


 ضرورت یاد شده از این جهت اهمیت دارد که آینده بانک داری دیجیتال به واسطه توسعه فین تک ها بر روی بانک داری پلتفرمی قابل درک است. 


از سویی دیگر، بانک سینا به دنبال محکم قراردادن جای پای خود در زمین اقتصاد دیجیتال است. سرمایه گذاری این بانک در اقتصاد دیجیتال هم بر همین اساس سازماندهی شده است.   

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز